انواع غذاهای رستورانی ایرانی و تاریخچه آنها
نوشته شده توسط : کنکور نویس

یکی از ضروریات برای برنامه ریزی و مدیریت بودجه برای تهیه غذا در منزل تهیه لیست غذای هفتگی است، که آشنایی با لیست غذاهای ایرانی این امکان رو فراهم می کند تا به راحتی برنامه هفتگی غذایی با انتخابهای متنوع داشته باشید

لیست 230 غذای ایرانی

بسیاری از خانم ها برای انتخاب غذا در وعده های مختلف و همچنین تهیه غذای مجالس و مهمانی و حتی بهترین رستوران های ایرانی در استانبول خود ، با مشکل مواجه می شوند. مسئله آن ها نشناختن غذا ها نیست بلکه گزینه های متنوع، قدرت انتخاب را از بین می برد. راه حل رفع این مشکل، داشتن لیست غذاهای ایرانی است. غذا های محلی و سنتی ما جزء خوش طعم ترین غذا هایی هستند که در جهان طبخ می شوند. در ادامه به 230 نوع غذا در لیست غذاهای ایرانی ، اشاره می کنیم. بدون شک تهیه لیست غذا های ایرانی در تنظیم کردن برنامه تغذیه، موثر است.

دسته بندی غذا های ایرانی

به طور کلی می توانیم غذا های سنتی ایرانی را به شکل زیر، دسته بندی کنیم:

انواع غذای ایرانی

  • آش
  • آبگوشت
  • اشکنه
  • کباب
  • کوفته
  • دلمه
  • کتلت و شامی
  • کوکو
  • خوراک
  • چلو و پلو
  • خورش

در ادامه، به خوشمزه ترین لیست غذاهای ایرانی که در هرکدام از دسته های طبقه بندی شده بالا قرار می گیرند، اشاره می کنیم.

 

 انواع آش ها

خانواده های ایرانی در مناسبت های مختلف از جمله دورهمی یا نذری، آش می پزند. هر منطقه در کشور ما، نوع خاصی از آش ها را طبخ می کنند. 20 آش محبوبی که بیشترین طرفدار را دارند، شامل موارد زیر می شود.

  1. آش رشته
  2. آش کشک ( و آش کشک خوزستانی)
  3. آش ماست
  4. آش غوره
  5. آش گندم
  6. آش بلغور
  7. آش قلمکار ( و قلمکار شیرازی)
  8. آش گوجه
  9. آش آلوچه
  10. آش انار
  11. آش اسفناج
  12. آش ترشی شمالی
  13. آش بادمجان
  14. آش اماج
  15. آش دندانی
  16. آش کارده شیرازی
  17. آش ترخینه یا سیرابی
  18. آش دوغ آذربایجانی ( و آش دوغ لری)
  19. آش مصفی شهرکردی
  20. آش آخورک کازرونی

لیست غذای ایرانی

اگر بخواهید لیست غذای ایرانی را بدانید باید توجه کنید که با توجه به تنوع غذا ها لیست یک غذای ایرانی شامل انواع مختلف خورشت ها و پلو ها و مواردی که پیش تر ذکر شد می باشد. حتی اگر به انواع رستوران ها و هتل ها مراجعه کنید و از آنها لیست غذای ایرانی را بخواهید آنها در قالب لیست های جداگانه و با دسته بندی های متفاوت این غذاها را به شما ارائه می دهند. بعضی از غذاها جزو غذاهای مجلسی تر و بعضی ها جزو غذاهای ساده تر و یا محلی محسوب می‌شوند.

خود غذاها به دو دسته غذاهای‌ نونی و غذاهای برنجی طبقه‌ بندی می‌شوند که شما با توجه به میل و ذائقه و سلیقه و وضعیت سلامت خود می‌توانید انواع غذا ایرانی را مصرف کنید؛ البته گاهی اوقات وضعیت سلامت شما به نحوی است که مجبور می شوید از غذاهای خاص استفاده کنید.

برای پختن غذا ها موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا در وضعیت سلامت بمانید. به طور مثال خوردن بعضی از غذاهای ایرانی مثل کله پاچه در رستوران ایرانی و غیره که چربی زیادی دارند برای افرادی با چربی بالا توصیه نمی شود و می توانند غذاهای کم چرب تر و یا غذاهای رژیمی را مصرف کنند.

احتمالا در جاهای مختلف و در خانه های مختلف غذاهای متنوعی خورده باشید ولی همیشه بعضی غذاها هنگامی که توسط برخی از افراد خاص پخته می شوند عطر و طعم بهتری دارند. علت اصلی آن علاوه بر مهارت و اشتیاقی که فرد به پختن غذا دارد، فوت و فن های ریزی است که اجرا می‌کند. با دانستن آنها می‌توانید تا حد زیادی سطح کیفیت غذای خود را ارتقا دهید. در دستور پخت هایی که در این سایت ارائه شده سعی کردیم بیشتر فوت و فن های پختن غذا های مختلف را آموزش دهیم تا نتیجه بهتری بگیرید.

 خورشت قیمه با سیب زمینی

 

یکی دیگر از خورشت‌های خوشمزه و خوش رنگ و لعاب برای ناهار ظهر قیمه با سیب زمینی است. این خورشت خوشمزه برای ماه محرم زبانزد است و اکثر عزاداران حسینی قیمه نذری درست می‌کنند.برای مهمانی و مجالس انتخاب خورشت قیمه بینظیر است. برای تهیه قیمه با سیب زمینی ابتدا پیازها را سرخ می‌کنیم. لپه را که از قبل خیسش کرده‌ایم به پیاز اضافه می‌کنیم. ادویه‌هایی چون دارچین و زردچوبه را به مواد می‌زنیم. برای ادامه‌ی مطالب طرز تهیه‌ خورشت قیمه به ادامه‌ی مطالب مراجعه نمایید.

خورشت کرفس

کرفس یکی از سبزیجات مقوی و مفید برای بدن است و کسانی که رژیم لاغری دارند، آب کرفس میل می‌کنند. کرفس را برای سالاد هم استفاده می‌کنند. این سبزی مفید در رستوران های ایرانی به صورت خورشت نیز سرو می‌شود. طریقه‌ی پختن خورشت کرفس همانند خورشت قورمه سبزی است. در ابتدا کرفس‌ها را بشویید و به تکه‌های مساوی و کوچک خورد کنید. سپس پیاز را خرد کرده و بگذارید سرخ شود. سپس کرفس‌هایی که از قبل شسته و تفت داده‌اید را قابلمه خود اضافه کنید. برای طرز تهیه خورشت کرفس به ادامه مطالب کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: رستوران ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 664
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: